ECO-DRIVING

Eco-driving podczas egzaminu na prawo jazdy :

Od 1 stycznia 2015 jest trudniej o prawo jazdy. Oprócz znajomości przepisów, egzaminator będzie oceniać, czy kursant potrafi jeździć ekologicznie i oszczędnie.

Szczegółowych kryteriów oceny jeszcze nie ma. Pozostają jedynie ogólne zasady eco-drivingu. Jakie?

Zmiana zasada egzaminów na prawo jazdy ma związek z dyrektywą unijną. Jest tam zapis o kierowaniu pojazdem podczas egzaminu praktycznego w sposób bezpieczny, sprawny i energooszczędny. Dlatego egzaminatorzy będą musieli sprawdzać, czy kursant potrafi jeździć zgodnie z zasadami eco-drivingu.

Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim czy kursant operuje pedałem gazu rozsądnie, czy potrafi przewidywać i ocenić sytuację na drodze, efektywnie wykorzystywać warunki drogowe, płynnie jeździć wreszcie czy potrafi hamować silnikiem i w odpowiednim momencie zmienia biegi nie jadąc na wysokich obrotach.

Oto kilka prostych zasad eco-drivingu dobrych na  każdy wyjazd.

1 Nie rozgrzewaj silnika, zanim ruszysz. Nawet podczas najbardziej surowej zimy, współczesne samochody są gotowe do jazdy zaraz po uruchomieniu silnika. Jeśli nie będziesz rozpędzać auta do jego maksymalnej prędkości, nie tylko zmniejszysz emisję szkodliwych spalin, ale obniżysz także poziom zużycia paliwa. Zapięcie pasów przed uruchomieniem silnika także pomoże Ci zaoszczędzić paliwo.

2 Podczas jazdy, przewiduj. Każdy, kto rozpędzony dojeżdża do czerwonych świateł, tuż przed sygnalizatorem wciska pedał hamulca, a następnie gwałtownie rusza, częściej bywa na stacji benzynowej. Dostosuj prędkość samochodu do aktualnie panujących warunków na drodze.

 

3 Wyłączaj silnik, nawet podczas krótkich postojów. Wyłączanie silnika podczas postoju np. przed zamkniętym przejazdem kolejowym, to dbałość o Twój portfel. W niektórych miastach dodatkowo kierowcy są informowani o tym, jak długo będzie się jeszcze palić czerwone światło. Obawa o zużycie zapłonu ze względu na częste uruchamiania i wyłączanie silnika jest nieuzasadniona – możliwe jest kilkadziesiąt tysięcy uruchomień silnika.

4 Unikaj jazdy na wysokich obrotach. Im niższa prędkość obrotowa silnika, tym niższe zużycie paliwa. Zaraz po uruchomieniu silnika, szybko zmień przełożenia na wyższe, aż do osiągnięcia pożądanej prędkości. Jazda na wyższym biegu nie tylko obniża poziom hałasu i emisji szkodliwych substancji, ale także zużycie paliwa.

5 Jedź z równomierną prędkością. Gwałtowne i długotrwałe przyspieszanie wiąże się z niepotrzebnym, większym zużyciem paliwa. Najlepiej po rozpędzeniu samochodu, jeżeli pozwalają na to warunki ruchu drogowego (autostrada, droga ekspresowa), używać tempomatu.

6 Dostosuj jazdę do warunków panujących na drodze. Jeśli jedziesz drogą wiodącą przez wzniesienia, musisz zadbać o to, by samochód, w momencie zjazdu miał prędkość, która przed kolejnym podjazdem zapewni mu jak największy rozpęd. W ten sposób zaoszczędzisz na pracy silnika i sprawisz, że jazda będzie jeszcze bardziej ekonomiczna.

7 Zwracaj uwagę na właściwe ciśnienie opon. Niskie ciśnienie w oponach prowadzi nie tylko do ich odkształcania się. Poprzez większe opory toczenia zwiększa się zużycie paliwa o około 10 procent. Zimowe opony z grubszym bieżnikiem automatycznie powodują zwiększone zużycie paliwa.

8 Nie przewoź ze sobą zbędnego bagażu. Jeśli jeździsz ze zbędnym bagażem w bagażniku, zwyczajnie tracisz swoje pieniądze. W zależności od wielkości samochodu, około 100 kilogramów dodatkowej wagi w samochodzie „kosztuje” około 0,7 l paliwa na 100 kilometrów.

9 Unikaj dodatkowego oporu. Bagażnik dachowy na narty lub rowery to dowód na Twoje sportowe zacięcie, ale jeśli wozisz go bez potrzeby, automatycznie zwiększasz zużycie paliwa. Podczas jazdy z zamontowanym bagażnikiem zużycie paliwa wzrasta nawet o około 20 procent, w zależności od stylu jazdy.

10 Rozsądnie używaj klimatyzacji. Włączanie klimatyzacji na maksymalny poziom może zwiększyć poziom zużycia paliwa nawet do 2 litrów/100 km. Lekarze przestrzegają dodatkowo przed łatwym przeziębianiem się, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6 stopni, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz. Jazda z otwartym oknem jedynie nieznacznie zmniejsza temperaturę wewnątrz samochodu, jednak zużycie paliwa jest wyższe, niż przy działającej klimatyzacji.

W nowej ustawie zmieniającej Ustawę o Kierujących Pojazdami wniesiono m.in. zmiany dotyczące egzaminu praktycznego. Umieszczono zapisy odwołujące się do zasad ecodrivingu. Egzaminatorzy zgodnie z ustawą muszą wymagać przestrzegania tych zasad na egzaminie państwowym.

ecodriving egzamin

Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egedzaminacyjnego.

Przykład: Ruszając spod świateł wbijamy 1 bieg dodajemy trochę gazu i powoli puszczamy sprzęgło. Samochód zaczyna ruszać , wtedy dodajenmy więcej gazu , przy osiągnięciu 2000 obr/min silnika i zaświeceniu w Toyocie Yaris kontrolki SHIFT zmieniamy bieg na drugi, znów po osiągnięciu 2000 obr/min zmieniamy bieg na 3 i znów po osiągnięciu 2000 obr/min bieg 4. Na egzaminie poruszamy się prędkością 45-50 km/h na biegu 4.

Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

Przykład: Jedziemy stosunkowo szybko (egzaminowo, czyli 45-50km/h), za 350 metrów widzimy czerwone światło, chcemy więc powoli zwalniać. Jaka powinna być pierwsza reakcja? Odpuszczenie gazu i odpowiednie hamowanie hamulcem, dopiero przy niskiej prędkości i przed zatrzymaniem wciskamy pedał sprzęgła. Wiele osób od razu wciśnie sprzęgło (co niestety czasem spowoduje, że samochód przyspieszy zamiast zwolnić, a zawsze spowoduje większe spalanie do momentu zatrzymania) i przejedzie w ten sposób niepotrzebnie ‚na luzie’ 200 metrów. Takie zachowanie będzie teraz błędem, a już do tej pory raczej nie jest mile widziane. Często wśród kursantów można też zaobserwować nie tylko zbyt wczesne wciśnięcie sprzęgła, ale nawet zrzucenie biegu na luz w trakcie zwalniania na długim odcinku drogi. Egzaminator może od razu wpisać błąd. Należy pamiętać, że mówimy o sytuacjach kiedy hamujemy z większych prędkości na dłuższych odległościach.

To samo tyczy się zjeżdżania z wzniesienia. Nie możemy trzymać w takiej sytuacji przez cały czas sprzęgła. Tylko hamulec. Dużo kursantów ma błędny nawyk nierozłącznego trzymania hamulca razem ze sprzęgłem ZAWSZE. To będzie błąd.

Na ile te zasady będą egzekwowane na egzaminie i jak szczegółowo, to się okaże.


OSK CAPUTA

Symulator Nauki Jazdy 4d Dla Każdego !!
więcej
NOWOŚĆ ŚWIADECTWA KWALIFIKACJI !!!!
Kurs kwalifikacji wstępnej przez internet metodą E-Learning

PRZEDŁUŻANIE WAŻNOŚCI PRAWA JAZDY KIEROWCÓW ZAWODOWYCH

czytaj dalej ...
więcej
Szkolenie Okresowe
Szkolenia okresowe odbywane są metodą E-Learning


Zapisy od Poniedziałku do piątku !
więcej
Copyright 2013 by OSK Caputa | Odwiedziny strony: 558549 Wykonanie: Invidia.pl